Transport samochodowy stanowi bardzo ważną część transportu lądowego i szybko się rozwija. Samochodami przewozi się stosunkowo niewielkie ładunki, ale można nimi dotrzeć bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy (tzw. transport door to door). Ponadto samochody nie są związane rozkładami jazdy, a trasę mogą zmieniać w zależności od warunków. Ich ruch podlega jednak pewnym ograniczeniom, np. ze względu na ciężar, emisję zanieczyszczeń, dni świąteczne lub czynniki pogodowe (bardzo wysoka temperatura powietrza).Australijski pociąg drogowy
Państwo |
Liczba samochodów ciężarowych (mln) |
Chiny |
11,8 |
Stany Zjednoczone |
11,7 |
Japonia |
6,4 |
Rosja |
6,2 |
Francja |
5,7 |
Hiszpania |
5,3 |
Włochy |
4,3 |
Wielka Brytania |
3,8 |
Polska |
3,1 |
Źródło: [Mały Rocznik Statystyczny Polski 2014](http://stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/maly‑rocznik‑statystyczny‑polski‑2014,1,15.html), [China Statistical Yearbook 2014](http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2014/indexeh.htm) |
Państwo |
Przewozy ładunków |
Chiny |
4339 |
Stany Zjednoczone |
2127 |
Niemcy |
434 |
Japonia |
335 |
Francja |
283 |
Meksyk |
220 |
Polska |
214 |
Hiszpania |
210 |
Źródło: [Mały Rocznik Statystyczny Polski 2014](http://stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/maly‑rocznik‑statystyczny‑polski‑2014,1,15.html) |
W transporcie samochodowym dominują dwa państwa o dużym obszarze: Chiny i Stany Zjednoczone. Wielkość pracy przewozowej wynika tam w większym stopniu z pokonywanych odległości niż z wielkości ładunków. Dodatkowo w obu krajach alternatywa – transport kolejowy – ma mniejsze znaczenie. Pozostałe kraje o największych przewozach charakteryzują się dużą gęstością zaludnienia i dobrze rozbudowaną siecią dróg. Odległości do pokonania są tam dogodne dla samochodów ciężarowych. Wszystkie mają wielkie lub duże gospodarki.